يك متخصص پوست ومودریزد با بيان اين كه ريزش روزانه 80 تا 100 تار مو جزء سيكل طبيعي رشد مواست و مجددا موها رشد مي‌كنند، ياد آور شد: در صورتي كه ريزش مو غيرطبيعي باشد، بايد تحت نظر متخصص، معاينات كلينيكي و آزمايشات پاراكلينكي انجام شود و ضمن بررسي علت، درمان لازم براي بيماران شروع شود.

دكتر پريچهر كفايي امروز  با بيان اين كه ريزش مو يكي از شايع‌ترين مشكلاتي است كه افراد به متخصص پوست مراجعه مي‌كنند، اذعان كرد: ريزش مو از نظر كلينيكي به دو دسته منطقه‌اي و پراكنده تقسيم مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه ريزش موي پراكنده شايع‌ترين نوع ريزش مو است، گفت: شايع‌ترين شكل ريزش موي پراكنده، ريزش موي آندروژنتيك است كه در مردان و زنان ديده مي‌شود.

اين متخصص پوست و مو افزود: در ريزش‌ موي آندروژنيك، موها به طور مشخص در قسمت مركزي سر و جلوي سر نازك و كم پشت شده و در مردان به طاسي مردانه منجر مي‌شود.

وي افزود: از انواع شايع ديگر ريزش مو از نوع پراكنده آن مي‌توان به ريزش موي پس از زايمان و دوران شيردهي، ريزش موي همراه با بيماري، پركاري و كم كاري تيروئيد و كم خوني اشاره كرد.

دكتر كفايي اذعان داشت: شايع‌ترين شكل ريزش موي منطقه‌اي، آلوپسي آراتا نام دارد كه در اين نوع، قسمت‌هايي از موي سر، ابرو و ريش مردان به صورت منطقه‌اي ريزش پيدا مي‌كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: از علل ديگر ريزش مو، بروز انواع كچلي‌هاي قارچي تريكوتيلومانيا است كه در آن بيماران به علت مشكلات عصبي يا رواني، موهاي خود را مي‌كنند.

وي با بيان اين كه ريزش روزانه 80 تا 100 تار مو جزء سيكل طبيعي رشد مواست و مجددا موها رشد مي‌كنند، ياد آور شد: در صورتي كه ريزش مو غيرطبيعي باشد، بايد تحت نظر متخصص، معاينات كلينيكي و آزمايشات پاراكلينكي انجام شود و ضمن بررسي علت، درمان لازم براي بيماران شروع شود.

دكتر كفايي در پايان در خصوص اثرات مواد آرايشي و شيميايي و اعمال فيزيكي مثل رنگ مو و سشوار كشيدن بر روي مو خاطرنشان كرد: اين اعمال تاثير خود را روي ساقه مو به جا مي‌گذارد و تاثيري بر روي ريزش موي دائمي بيماران ندارد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا